بررسی راهکارهای ترویج مسئولیت اجتماعی و تشویق بنگاه‌ها

تقدیر از لغو افطاری‌های پرهزینه نهادهای بزرگ
پرویز حسابی نیز در ادامه بحث از حرکت مجلس شورای اسلامی در حذف مراسم افطاری نمایندگان تقدیر کرد. حسابی با اشاره به مراسم پرخرج و کم‌فایده‌ای که توسط بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بزرگ برگزار می‌شود گفت: «مجلس کار پسندیده‌ای انجام داد. می‌توان هزینه این قبیل مراسم‌ها را برای همین افراد بی‌سرپرست و ایتام صرف کرد.» حسابی هم‌چنین به مساله کمبود آب و لزوم صرفه‌جویی اشاره داشت و گفت: «من در انگلستان که آب و هوای بارانی دارد 20 سال قبل می‌دیدم که در همه اماکن عمومی و رسانه‌ها و حتی اتوبوس‌های شهری در مورد صرفه‌جویی در مصرف آب تبلیغ می‌شد. آن زمان برای من عجیب بود که انگلستان چرا این همه هزینه صرف تبلیغ صرفه‌جویی می‌کند. اما الان دلیل آن برای همه ما روشن شده است.» او افزود: «هر بار شیر آب را باز می‌کنم می‌ترسم که آب قطع شده باشد.» حسابی تاکید داشت که دولت باید در مساله کمبود آب و لزوم صرفه‌جویی بیشتر تلاش و تبلیغ کند و به مردم بگوید در صورت عدم‌ صرفه‌جویی دچار قطعی آب خواهیم شد.

دعوت مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب
داریوش مهاجر تجربه قبلی دولت در صحبت با ملت برای انصراف از یارانه را دلیل کم‌توجهی دولت به دعوت مردم برای صرفه‌جویی در آب دانست و آن را به شکاف تاریخی دولت و ملت مرتبط دانست. دبیرکل کنفدراسیون صنعت گفت: «دولت هم سعی می‌کند با مردم کنار بیاید و در برخی موارد زیاد حرف نزند. با این همه کار ما به عنوان تشکل بخش خصوصی فرهنگ‌سازی است.» او با بیان این که کل منطقه خاورمیانه به سمت کم‌آبی است. او با انتقاد از نظافت ساختمان‌ها با فشار آب و هدر دادن آب زیاد برای شستن یه محوطه کوچک افزود: «به نظرم اکنون نوبت این است که نخبگان و چهره‌هایی که مردم آنها را قبول دارند دست به تبلیغ و دعوت مردم به صرفه‌جویی در آب بزنند.»

محمدمهدی راسخ نیز اعلام کرد کمیسیون می‌تواند نامه‌هایی با امضای رئیس اتاق تهران برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان صدا و سیما، وزیر نیرو و وزیر جهادکشاورزی ارسال کند و این نهادها را برای تبلیغ بیشتر در باب صرفه جویی آب تشویق و ترغیب کند. او هم‌چنین تاکید کرد که صرفه‌جویی آب و اصولا جلوگیری از اسراف باید از کودکی و در مدرسه آموزش داد.

هم‌اندیشی برای ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها
علیرضا امیدوار که به نمایندگی از مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی مهمان کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران بود در ادامه نشست به تببین و بررسی مساله مسئولیت اجتماعی پرداخت. او در ابتدا با اشاره به مساله کمبود آب و لزوم صرفه‌جویی تاکید کرد که بازیگران خارج از دولت می‌توانند کاری بهتر و موثرتر انجام دهند. او گفت: «مثلاً اتاق بازرگانی می‌تواند با تبلیغ بیشتر و بهتر در یک فضای موثرتر کار کنند. شیوه‌هایی چون پارچه‌نویسی، بنر زدن و پیامک فرستادن جوابگو نیست و باید از شیوه‌های نوین و مدرن برای تشویق مردم به صرفه‌جویی استفاده کرد.»

علیرضا امیدوار با پرداختن مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها سعی کرد راهکارهایی برای ترویج آن بین فعالان اقتصادی و افراد حقیقی و حقوقی ترسیم کند و اهداف کوتاه‌مدتی را درنظر بگیرد که با رسیدن به این اهداف تحقق عینی مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در کشور گام به گام اجرایی شود. امیدوار توضیح داد: «مثلاً باید سازوکاری تنظیم شود که هر شخص حقیقی یا حقوقی که عضو اتاق بازرگانی شد پای برگه مسئولیت‌های اجتماعی را امضا کند. اتاق می‌تواند دبیرخانه‌ای مخصوص پیگیری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها راه‌اندازی کند که کارش ترویج و تشویق شرکت‌ها به این کار باشد.» امیدوار با پیشنهاد فعالیت‌هایی برای تروج مسئولیت اجتماعی به برگزاری یک یا دو همایش در هر سال، برگزاری چندین میزگرد در اتاق تهران با محور مسئولیت‌های اجتماعی و تالیف و ترجمه حداقل چهار کتاب در سال با این موضوع اشاره داشت. او گفت: «از طرفی اتاق می‌تواند هر سال از دو یا سه شرکت از اعضای خود بخواهد که عملکرد خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی را گزارش دهند و برای تشویق و تهییج به بقیه اعضای اتاق ارائه دهند. هم‌چنین می‌توان تلاش کرد تا قانونی شکل بگیرد که هزینه‌هایی که شرکت‌ها در امور خیریه صرف می‌کنند خارج از شمول مالیات باشد.»
امیدوار هم چنین با اشاره به اقدامات اخیر و آنچه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی شکل گرفته از امضای تفاهم‌نامه شهرداری و بخش خصوصی گفت و به برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها به عنوان ابزاری مهم اشاره داشت. او تاکید کرد که باید یکسری دستورالعمل‌های پیشنهادی برای مسئولیت اجتماعی تدوین و در اختیار بنگاه‌ها گذاشته شود چون امروزه بسیاری از بنگاه‌های کوچک و بزرگ در کشور ما تصویر دقیقی از مسئولیت اجتماعی ندارند و گاهاً کمک‌های مالی و غیرمالی خود را هدر می‌دهند.
معصومه کلهر مقدم در همین راستا به تجربه کشورهای توسعه یافته اشاره کرد که در بازار سهام، شرکت‌هایی که فعالیت بیشتری در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی دارند سهام‌شان بهتر و بیشتر به فروش می رود. او پیشنهاد کرد که چنین روشی در بازار سهام ایران نیز راه‌اندازی شود.
رییس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها راز موفقیت ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را در تشویق و ترغیب مردم به کار خودخواسته دانست. او با اشاره به تجربه‌ای که در مورد خیرین مدرسه‌ساز وجود دارد گفت: «زمانی از خیرین مدرسه ساز خواسته شد که پول خودشان را به دولت بدهند تا دولت خودش کار کند و مدرسه بسازد اما دیدیم که استقبال خوبی نشد و خیرین هم دوست نداشتند که پول‌شان را به دولت بدهند. این شد که بعد از مدتی میزان کمک‌ها کاهش یافت و مجدد این اختیار
به خیرین داده شد که خود مدرسه بسازند و این کار نظام‌مند و از دست دولت خارج شد.»
راسخ هم‌چنین با اشاره به مساله صرف هزینه در امور خیریه از سوی شرکت‌ها و معافیت مالیاتی برای این کار به تجربیات تلخ قبل اشاره کرد که باعث شده تا قوانین سفت و سختی برای این امور اتخاذ شود که این روزها دست‌وپاگیر خیرین شده است. او گفت: «هم‌اکنون در کشور ما خیریه‌ها نمی‌توانند کار اقتصادی بکنند چون قبل‌ها افرادی برای فرار از مالیات در قالب خیریه کار اقتصادی کردند و برای همین ضوابط خیریه‌ها را از کار اقتصادی منع کرد.» او اعلام کرد که در حال حاضر افرادی هستند که دوست دارند کارخانجات تولیدی خود را به خیریه‌ها واگذار کنند به طوری که سود حاصل از آن به طور کامل به خیریه‌ها برسد و اداره آن هم در دست خیریه‌ها باشد اما این مساله در حال حاضر مانع قانونی دارد. او هم‌چنین با تاکید بر لزوم تبلیغ کارهای خیر و فعالیت‌هایی که شرکت‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهند گفت: «اگر مصرف‌کننده بداند سهمی از پولی که بابت خرید یک کالا می‌پردازد به امور خیریه خواهد رسید هم بیشتر و هم با رضایت‌مندی بیشتر خرید خواهد کرد.» در ادامه با تصویب کمیسیون مقرر شد پیشنهاد ایجاد «مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» در اتاق تهران به هیات رئیسه منعکس شود تا با تشکیل این مرکز، مسئولیت ترویج آموزش و پیگیری‌های اجرایی مربوط به این حوزه به این مرکز سپرده شود.

در پایان این نشست رئیس کمیسیون با اشاره به سه پروژه مطالعاتی پیشنهادی کمیسیون در مورد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری اعلام کرد که هر سه پروژه در هیات رئیسه اتاق مورد بررسی واقع شده و پذیرفته شده است. محمدمهدی راسخ اضافه کرد که سوالاتی در باب این پژوهش‌ها از سوی هیات رئیسه اتاق تهران مطرح و به کمیسیون فرستاده شده که باید با همفکری و همکاری اعضا پاسخ داده شود.

/ 0 نظر / 7 بازدید