نخبگان مسئولیت نهادیه کردن مسئولیت‌های اجتماعی را برعهده دارند

تلاش برای راه‌اندازی مرکز کسب‌و‌کار مسئولانه در اتاق تهران
محمدمهدی راسخ در ادامه نشست با اشاره به مساله مسئولیت اجتماعی و اه‌اندازی مرکزی در اتاق تهران با عنوان «مرکز کسب‌و‌کار مسئولانه» اعلام کرد که تلاش دارد در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها یک برنامه عملی و اجرایی تدوین کند. او با اشاره به آنچه در نشست قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود از علیرضا امیدوار خواست تا در ادامه بحث‌های نشست قبل به توضیح و تشریح طرح ابتدایی برای مرکز کسب‌وکار مسئولانه و سیاست‌های آن بپردازد.
علیرضا امیدوار در ادامه بحث قبلی خود با تاکید بر لزوم ارائه یک برنامه ملموس برای اتاق تهران در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بیان کرد که روش می‌تواند اثرگذاری مشخص و قابل‌مشاهده‌ای هم داشته باشد و قابل سنجش و پایش باشد. نماینده مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی مرکز توسعه مسئولیت‌های اجتماعی توسط محمدمهدی راسخ گفت: «در ادامه بررسی‌ها ما پیشنهاد دادیم که نوع دیگری از کار را آغاز کنیم. همانند کاری که هم‌اکنون در برخی اتاق‌های بازرگانی مثل دوبی نیز راه‌اندازی شده که مفاهیم کلی‌تر و بیشتری را تحت پوشش قرار داده است.امیدوار افزود: «برنامه ما این است که فضای گفت‌وگو ایجاد کنیم یعنی اعضای اتاق تهران، فعالان اقتصادی و بازرگانان، کادر اداری و اجرایی اتاق و رسانه‌ها در این فضای گفت‌و‌گو قرار بگیرند. از طرفی استانداردها، معاهدات و قراردادهای مختلف معرفی و بررسی شوند تا فعالان اقتصادی بتوانند از این الگوها استفاده کنند. اتاق می‌تواند با معرفی کردن این مسایل و این بحث‌ها به تدریج مسئولیت اجتماعی را در بین شرکت‌ها و تشکل‌ها نهادینه کند.» امیدوار اعلام کرد که طرح ابتدایی شامل برنامه‌های پیشنهادی متعددی است مثلا این که در سال اول چهار
کارگاه آموزشی برگزار شود یا چهار کتاب در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی توسط اتاق چاپ و منتشر شود. او ادامه داد: « می‌توان برای سال اول هدفگذاری مشارکت و پارتنر شدن 10 درصد اعضای اتاق با سازمان‌های مردم‌نهاد را داشت و میزگردهایی با حضور فعالان اقتصادی برای بررسی مساله مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و ایجاد فضای گفتمان شکل داد.» او هم‌چنین با اشاره به این که در حال حاضر کمک شرکت‌ها به اموری در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مشمول مالیات می‌شود عنوان کرد که می‌تواند کمپین حمایتی برای شناسایی لین هزینه‌های به عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی تشکیل داد تا با نظارت دقیق این گونه فعالیت‌ها از مالیات معاف شود و خود امری تشویقی برای فعالیت هرچه بیشتر بنگاه‌ها باشد. او هم‌چنین تاکید کرد که باید یک سری دستورالعمل تدوین و به عنوان نمونه برای بنگاه‌ها ارسال شود که این بنگاه‌ها بتوانند با توجه به مقررات داخلی و آیین‌نامه خودشان در این امور مشارکت کنند.پس از این سخنان مسعود دانشمند اشاره کرد که تعهدنامه‌ای در بند پنج مقررات کارت بازرگانی برای اموری چون مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها وجود دارد که البته بسیار قدیمی است و بازنگری نشده است.

دانشمند با ناکافی دانستن این بند از مقررات گفت: «ما این را مقررات و تعهد را امضا می‌کنیم اما هیچ راهکار عملی و اجرایی برای آن ندارد. بعد باید حتماً آموزش گام به گام بایدها و نبایدها به مسئولین و مدیران بنگاه‌ها داده شود. در ادامه این صحبت‌ها محمدمهدی راسخ با اشاره به کارگروهی که هم‌اکنون در اتاق ایران مشغول بازبینی و اصلاح آیین‌نامه‌هاست اعلام کرد که می‌توان این مساله را در انجا مطرح و برایش چاره‌جویی کرد.

فعالیت در زمینه مسئولیت اجتماعی باید کاملا اختیاری باشد
با این همه مجیدرضا حریری با تاکید بر این که مشارکت در امور مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها کاملا آزادانه و از روی اختیار است، هر عملی که منجر به اجبار شود خلاف مانیفست است. او گفت: «این راه باید کاملا اختیاری و البته با استفاده از ابزار تشویقی باشد.» او با تاکید بر این که پایه‌های این کار هم از لحاظ عقیدتی و مذهبی و هم از لحاظ فرهنگی در جامعه ما بسیار محکم است افزود: « باید نخبگان و بزرگان جامعه نیز در توسعه این کار و توصیه آن تلاش کنند و کوشا باشند.»داریوش مهاجر نیز در ادامه این نشست مسئولیت اجتماعی را نوعی رفتار اجتماعی و یک پدیده فرهنگی دانست که می‌تواند پدیده‌ای فراگیر باشد. او گفت: «برای فرهنگ‌سازی راه‌های متفاوتی وجود دارد مثل اینکه نخبگان عمل‌کنند تا مردم هم تشویق به پیروی شوند.»
حمیدرضا صالحی دیگر عضو کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران گفت: «درست است که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با عناوین دیگر در جامعه ما و در بین بزرگان و اجداد ما وجود داشته و حضور داشته اما باید بپذیریم که این مفهوم یک عنوان غربی است که روی آن کار کرده‌اند و برایش مقررات و مشوق گذاشته‌اند.» صالحی اعلام کرد که برای این که این مساله عمومیت پیدا کند می‌توان برایش مشوق‌های خوبی تعریف کرد و حتی به تصویب مجلس رساند. صالحی به معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی به عنوان یک مشوق مناسب اشاره و البته تاکید کرد که برای سوءاستفاده از این مشوق‌ها همواره باید نظارت دقیق و مناسبی وجود داشته باشد.
کاظم سماک دیگر مهمان این نشست کمیسیون پیشنهادات ارائه شده برای طرح اولیه را بسیار مناسب خواند اما هشدار داد مسایل اجتماعی بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌آید.او پیشنهاد کرد قبل از این که این طرح تدوین‌شده از کمیسیون خارج شود، دو یا سه محقق آگاه به امور اجتماعی، اقتصادی و حقوقی این پیشنهاد را بررسی کنند که مشکلی نداشته باشد.
علیرضا امیدوار پس از پایان اخذ نظرات و پیشنهادات اعضای کمیسیون تاکید کرد که در تمام این موارد باید در نظر گرفته شود که در حال حاضر جامعه هدف این طرح، اعضای اتاق تهران هستند و لذا هر مساله‌ و پیشنهادی باید در حد و ظرف اتاق باشد. او ابراز امیدواری کرد که اتاق تهران بتواند با توسعه همکاری‌ها با سازمان‌های جامعه مدنی از طریق ایجاد یک پلت فرم آنلاین ایجاد هم‌افزایی کند. محمدمهدی راسخ در انتهای این نشست با استقبال از پیشنهادات و انتقادات بیان شده از سوی اعضای کمیسیون تاکید کرد که اگر این رفتار از اتاق به درستی انجام گیرد به سرعت در تشکل‌های بخش خصوصی و سپس از طریق تشکل‌ها وارد بنگاه‌ها می‌شود و توسعه می‌یابد. او گفت: «شکی نیست که توسعه و گسترش مویرگی این رفتار و توسعه آن در بنگاه‌های بزرگ و متوسط و بعد هم کوچک بهترین روش ممکن برای نهادینه کردن آن است و اتاق تهران می‌تواند آغازگر خوبی برای توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در کشور باشد.»

/ 1 نظر / 10 بازدید
فرناز

سلاااااام وبلاگ خوبی دارید موفق باشید